Patsaita katsastamassa //
VINKIT, JOILLA ONNISTUT

”Musta oli kivointa kirjoittaa sinne taakse, mitä nämä eläimet tai nää Kolin olennot tekee.”

– Oppilas, 1 lk.

Mutta kun…

… paikkakunnallamme ei ole minkäänlaisia patsaita tai muistomerkkejä, ja se viimeinenkin purettiin yli kymmenen vuotta sitten.

Jos sopivaa tutustumiskohdetta ei lähistöllä ole, voi liikkeelle lähteä siitä, millaisen patsaan ryhmäläiset paikkakunnalle haluaisivat. Tässäkin tapauksessa kannattaa ottaa työskentelyn pohjaksi oma lähiympäristö, sen tarinat ja historia. Jos paikkakunnalla on aiemmin ollut jokin muistomerkki tai taideteos, sitä voi käsitellä esim. valokuvien, kertomusten ja muistojen avulla.

… kenelläkään meistä aikuisista ei ole kokemusta sanataiteesta.

Sanataide ei ole mikään vaikea eritysala, vaan kaikkien ihmisten sisäsyntyinen ominaisuus. Sanataide on osa äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta, se on keskustelua, kohtaamisia, kertomuksia, kokemuksia… Ei tarvitse kuin jakaa omastaan ja malttaa kuunnella toisia.

VINKIT

Kokeile

Kestävästi kierrättäen.
KESTÄVÄTI KIERRÄTTÄEN.
”Työpajan materiaalit, kuten pahvit ja ripustustelineet, on helppo hankkia kestävän kehityksen periaatteita kunnioittaen – ja rahaakin säästyy.” - Eija
Kulmilla tapahtuu.
KULMILLA TAPAHTUU.
”Oman kunnan patsaat ovat usein kaikille tuttuja, joten työpaja on hyvää materiaalia myös paikallislehdille ja -toimittajille. Olkaa ihmeessä yhteyksissä!” –Pia

Vältä

Liimakökkö
LIIMAKÖKKÖ
”Liimausvälineitä ei kannata antaa käyttöön, ennen kuin osallistujat ovat saaneet suunnitelmansa ja reliefien osat valmiiksi.” - Eija
Sprintterit
SPRINTTERIT
”Viidessä minuutissa valmista? Ohjaajalla kannattaa olla valmiina kannustavia keinoja oman työn huolelliseen viimeistelyyn.” - Terhi
Sankarivainajat
SANKARIVAINAJAT
”Kaikki kunnia heille, mutta ainakin nuorempien kanssa voi olla antoisampaa suuntautua johonkin muuhun aihepiiriin kuin sotaan ja hautausmaihin.” - Pia

Valitse osio