”Oli todella kiva, että Sami oli paikalla ja tehtiin yhteistyötä opettajien kesken. Oppilaillekin oli mieleenpainuva ele, että rauniosta tuli kertomaan itse yläkoulun historian opettaja.”
– Anna Salonen, luokanopettaja
Ketkä tarvitaan?
Varsinaiseen adoptiotoimintaan kannattaa lähteä yhteisönä. Mitä enemmän väkeä ja vankempi taho on taustalla, sitä todennäköisempää on kaikille osapuolille antoisa, pitkäkestoinen adoptiosuhde. Kun peruspilarit ovat kunnossa, yksittäiset retket ja opetustuokiot sekä erilliset hoitotoimenpiteet kohteella sujuvat vähemmälläkin väellä.
Adoptointiin tarvitaan lapsiryhmän ja ohjaajan lisäksi:
Esim. koulu tai yhdistys
… tai taho, joka vastaa alueella muinaisjäännösten ja rakennetun kulttuuriympäristön kohteiden hoidosta. Heidän kauttaan saa yhteyden Museovirastoon, jolta tulee lopullinen lupa adoptiolle.
Adoptoinnin yhteyshenkilö omassa yhteisössä
Hoitotoimenpiteisiin, retkiin ja yksittäistapahtumiin tarvitaan lapsiryhmän ja ohjaajan lisäksi:
Neuvomaan ja opastamaan alkuun
Mahdollisia muita vieraita, apuvoimia tai asiantuntijoita, toiminnan laadusta riippuen
Tampereella toiminta tapahtuu osana koulun ja museon normaalia arkea.
Käytännön työt jakautuvat seuraavasti:
Valitse osio