Meidän pihan muodonmuutos //
AIKATAULU

Isokylän koululla käytettiin Muodonmuutokseen yhteensä viiden viikon oppitunnut. Oppilaat ja opettaja edistivät asioita jonkin verran myös oppituntien välillä.

1. Visiointi
Ensimmäisellä tunnilla mentiin yhdessä tutkimaan pihaa ja Henna esitteli tehtävän. Poikien valittua omat paikkansa he saivat lainata opettajan puhelinta, jolla kohdepaikat kuvattiin. Lopputunti käytettiin omien pisteiden ideointiin.

Ensimmäisellä tunnilla mentiin yhdessä tutkimaan pihaa ja Henna esitteli tehtävän. Poikien valittua omat paikkansa he saivat lainata opettajan puhelinta, jolla kohdepaikat kuvattiin. Lopputunti käytettiin omien pisteiden ideointiin.

2. Hankinnat
Ideoiden pohjalta ryhdyttiin suunnittelemaan. Pojat sanelivat Hennalle tarvikkeet, ja yhdessä päätettiin, kenen vastuulle kuului mikäkin hankinta. Henna tulosti listat pojille kotiin. Tarvikkeet kerättiin kasaan kouluajan ulkopuolella. Kotijoukoille kerrottiin suunnitelmista, mutta koulun väki oli niistä täysin tietämätön.

Ideoiden pohjalta ryhdyttiin suunnittelemaan. Pojat sanelivat Hennalle tarvikkeet, ja yhdessä päätettiin, kenen vastuulle kuului mikäkin hankinta. Henna tulosti listat pojille kotiin. Tarvikkeet kerättiin kasaan kouluajan ulkopuolella. Kotijoukoille kerrottiin suunnitelmista, mutta koulun väki oli niistä täysin tietämätön.

3. Rakentaminen & pihatapahtuma
Tapahtumapäivänä Henna ja pojat valmistelivat pihan pisteet kuntoon parissa tunnissa. Rakenteet ja rekvisiitta aseteltiin paikoilleen ja kioskin tuotteet viimeisteltiin myytäviksi. Pojat testasivat pisteiden toimivuuden ja dokumentoivat ne. Sitten kutsuttiin muut paikalle. Pojat isännöivät pisteitään ja ohjasivat niiden toimintoja. Henna otti valokuvia. Pihatapahtuma kesti yhteensä puolisen tuntia. Tapahtuman jälkeen pojat purkivat omat pisteensä.

Tapahtumapäivänä Henna ja pojat valmistelivat pihan pisteet kuntoon parissa tunnissa. Rakenteet ja rekvisiitta aseteltiin paikoilleen ja kioskin tuotteet viimeisteltiin myytäviksi. Pojat testasivat pisteiden toimivuuden ja dokumentoivat ne. Sitten kutsuttiin muut paikalle. Pojat isännöivät pisteitään ja ohjasivat niiden toimintoja. Henna otti valokuvia. Pihatapahtuma kesti yhteensä puolisen tuntia. Tapahtuman jälkeen pojat purkivat omat pisteensä.

4. Dokumentointi
Aikaa käytettiin myös jälkitöihin ja dokumentointiin. Henna ja pojat siirsivät valokuvat yhdessä tietokoneelle. Esittelyvideo tehtiin Video editorilla ja ladattiin koulun YouTube-kanavalle. Pojat valitsivat videon taustamusiikin Hennan antamalta listalta.

Aikaa käytettiin myös jälkitöihin ja dokumentointiin. Henna ja pojat siirsivät valokuvat yhdessä tietokoneelle. Esittelyvideo tehtiin Video editorilla ja ladattiin koulun YouTube-kanavalle. Pojat valitsivat videon taustamusiikin Hennan antamalta listalta.

5. Arviointi
Viimeisellä tunnilla porukka kävi läpi, miten pihan muodonmuutos oli onnistunut. Mikä oli sujunut hyvin ja missä olisi ollut vielä parannettavaa? Pojat kirjoittivat listan onnistumisista, kehittämiskohteista ja kiinnostavista ideoista tulevaisuuden varalle.

Viimeisellä tunnilla porukka kävi läpi, miten pihan muodonmuutos oli onnistunut. Mikä oli sujunut hyvin ja missä olisi ollut vielä parannettavaa? Pojat kirjoittivat listan onnistumisista, kehittämiskohteista ja kiinnostavista ideoista tulevaisuuden varalle.

Valitse osio