Korjauskummit //
AIKATAULU

“Olimme Salossa vierailemassa 15.4. Bussimatka oli mukava. Söimme eväät ja kuuntelimme musiikkia. Kun olimme perillä, kuuntelimme Noora ja Kimmo Schroderusta jotka puhuivat meille hevosista. He asuivat vanhassa kansakoulussa joka oli remontissa. Sisällä haisi todella voimakkaasti ja moni sai päänsärkyä.” – 6B, Sirkushevoset Sairastaa -blogi

Konservointi on museotyön näkymättömiä osa-alueita, josta yleisö pääsee yleensä näkemään ainoastaan lopputuloksen. Konservoinnin vaiheet saattavat olla ennakoimattomia ja vaatia pitkäjänteistä työskentelyä.

Tärkeää on kohteen huolellinen tutkimus. Aluksi kannattaa kartoittaa nykytilanne ja vauriot. Myös kohteen näkymättömät merkitykset lähiyhteisölle voi selvittää. Keravalla tähän käytettiin Metropolian opiskelijoiden kehittämää merkitysanalyysia.

Kummiluokan ohjelmaan kuului Keravalla joukko erityistilaisuuksia. Tapaamiset ajoittuivat reilun vuoden ajanjaksolle:

1. Tutustuminen kohteeseen
Museolehtori Laura kävi pitämässä kummiluokalle oppitunnin Sirkusmuistomerkistä ja muista Keravan julkisista taideteoksista. Tunti taustoitti hanketta ja herätteli kiinnostusta julkisia taideteoksia, niiden taustoja ja merkityksiä kohtaan. (3/2013)

Museolehtori Laura kävi pitämässä kummiluokalle oppitunnin Sirkusmuistomerkistä ja muista Keravan julkisista taideteoksista. Tunti taustoitti hanketta ja herätteli kiinnostusta julkisia taideteoksia, niiden taustoja ja merkityksiä kohtaan. (3/2013)

2. Vauriokartoitus ja valokuvaus
Esinekonservoinnin opiskelijoiden vierailu. Opiskelijoiden ja koululaisten muodostamat ryhmät tekivät vauriokartoituksen kukin omasta hevosestaan. Hevosille keksittiin nimet ja niiden kunto dokumentoitiin myös valokuvin. Hevosten maalipinnasta otettiin näytteitä, ja niiden merkitystä sekä nykytilaa pohdittiin. (4/2013)

Esinekonservoinnin opiskelijoiden vierailu. Opiskelijoiden ja koululaisten muodostamat ryhmät tekivät vauriokartoituksen kukin omasta hevosestaan. Hevosille keksittiin nimet ja niiden kunto dokumentoitiin myös valokuvin. Hevosten maalipinnasta otettiin näytteitä, ja niiden merkitystä sekä nykytilaa pohdittiin. (4/2013)

3. Paikallishistoriaa
Tommi Uutela Keravan museosta piti kaikille hankkeen yhteistyökumppaneille esitelmän Keravan sirkushistoriasta ja muistomerkin syntyvaiheista. (5/ 2013)

Tommi Uutela Keravan museosta piti kaikille hankkeen yhteistyökumppaneille esitelmän Keravan sirkushistoriasta ja muistomerkin syntyvaiheista. (5/ 2013)

4. Vierailupäivä ammattikorkeakouluun
Kummiluokka lähti junamatkalle Tikkurilaan. Perillä tutustuttiin konservaattorin työhön ja alan menetelmiin, lapset saivat tehdä erilaisia kokeita ja tutkia hevosista otettuja maalinäytteitä. Sirkushevosten röntgenkuvausta suunniteltiin yhdessä. (5/2013)

Kummiluokka lähti junamatkalle Tikkurilaan. Perillä tutustuttiin konservaattorin työhön ja alan menetelmiin, lapset saivat tehdä erilaisia kokeita ja tutkia hevosista otettuja maalinäytteitä. Sirkushevosten röntgenkuvausta suunniteltiin yhdessä. (5/2013)

5. Veistostyöpaja museolla
Oppilaat valmistivat kuvanveistäjä Anne Meskasen ohjauksessa savimuotit kotoa tuoduista esineistä ja leluista. Esineen piti muistuttaa heitä omasta lapsuudesta.
Näin haluttiin tuoda esiin Sirkushevosten mallina ollutta puista karusellihevosesta ja mallin valmistukseen liittyviä kuvanveiston tekniikoita. (9/2013)

Oppilaat valmistivat kuvanveistäjä Anne Meskasen ohjauksessa savimuotit kotoa tuoduista esineistä ja leluista. Esineen piti muistuttaa heitä omasta lapsuudesta.
Näin haluttiin tuoda esiin Sirkushevosten mallina ollutta puista karusellihevosesta ja mallin valmistukseen liittyviä kuvanveiston tekniikoita. (9/2013)

6. Ikkunanäyttelyn avajaiset
Sirkushevosista kertova pienoisnäyttely avautui taidemuseon ikkunalla. Mukana olivat myös oppilaiden hevosista ottamat valokuvat ja kirjoittamat tekstit. Kummiluokka oli itseoikeutetusti mukana myös ikkunanäyttelyn juhlallisissa avajaisissa. (1/2014)

Sirkushevosista kertova pienoisnäyttely avautui taidemuseon ikkunalla. Mukana olivat myös oppilaiden hevosista ottamat valokuvat ja kirjoittamat tekstit. Kummiluokka oli itseoikeutetusti mukana myös ikkunanäyttelyn juhlallisissa avajaisissa. (1/2014)

7. Lapsuuden muistomerkin avajaiset
Lasten tekemistä kipsivaloksista koottiin taidemuseon ikkunaan teos Lapsuuden muistomerkki. (2/2014)

Lasten tekemistä kipsivaloksista koottiin taidemuseon ikkunaan teos Lapsuuden muistomerkki. (2/2014)

8. Vierailu kuvataiteilijoiden luokse
Kummiluokka teki päiväretken konservointia suorittavien kuvataiteilijoiden työtilaan Saloon seuraamaan hevosten kunnostusta ja korjauksen vaiheita. (4/2014)

Kummiluokka teki päiväretken konservointia suorittavien kuvataiteilijoiden työtilaan Saloon seuraamaan hevosten kunnostusta ja korjauksen vaiheita. (4/2014)

9. Kerava-päivä: Paljastustilaisuus
Kummiluokka kutsuttiin kunnostetun Sirkusmuistomerkin paljastustilaisuuteen. (6/2014)

Kummiluokka kutsuttiin kunnostetun Sirkusmuistomerkin paljastustilaisuuteen. (6/2014)

Valitse osio