Kakkua ja kuohujuomaa //
AIKATAULU

”Parasta oli se, kuinka sitoutuneita oppilaat olivat tähän toimintaan! Päätettyämme aiheen oppilaat kyllä vastasivat toteutuksesta ihan 100% .”  — Mari Sarviaho, opettaja

1. Juhlan suunnittelu & työnjako
Kolme viikkoa ennen juhlia ryhmä käytti yhden kaksoistunnin performanssin ideointiin ja suunnitteluun sekä töiden jakamiseen.

Kolme viikkoa ennen juhlia ryhmä käytti yhden kaksoistunnin performanssin ideointiin ja suunnitteluun sekä töiden jakamiseen.

2. Dokumentointi
Neljän oppilaan tiimi hoiti dokumentoinnin seuraten niin juhlavalmisteluja, performanssia kuin pääjuhlaakin. Koululta saatiin käyttöön kaksi kameraa sekä videokamera.

Neljän oppilaan tiimi hoiti dokumentoinnin seuraten niin juhlavalmisteluja, performanssia kuin pääjuhlaakin. Koululta saatiin käyttöön kaksi kameraa sekä videokamera.

3. Tarjoilun suunnittelu
Kaksi viikkoa ennen juhlia Siuntiossa järjestettiin kakunsuunnittelukilpailu, johon jokainen oppilas osallistui omalla ehdotuksellaan. Äänestyksen voittajaksi selvitytyi kirjan muotoinen suklaatäytekakku. Kakkukilpailuun käytettiin yksi kuvistunti.

Kaksi viikkoa ennen juhlia Siuntiossa järjestettiin kakunsuunnittelukilpailu, johon jokainen oppilas osallistui omalla ehdotuksellaan. Äänestyksen voittajaksi selvitytyi kirjan muotoinen suklaatäytekakku. Kakkukilpailuun käytettiin yksi kuvistunti.

4. Rekvisiitan askartelu
Viikkoa ennen juhlia valmisteltiin rekvisiitta. Luonnollisen kokoisen Pahvi-Aleksiksen mallina toimi eräs oppilaista. Hahmon ääriviivat maalattiin suurelle pahville, minkä jälkeen lisättiin vaatetus ja kasvonpiirteet. Ajanmukaista asua luodessaan oppilaat tutkivat myös pukuhistoriaa. Pahvikuvan toteutukseen kului aikaa neljä tuntia.

Viikkoa ennen juhlia valmisteltiin rekvisiitta. Luonnollisen kokoisen Pahvi-Aleksiksen mallina toimi eräs oppilaista. Hahmon ääriviivat maalattiin suurelle pahville, minkä jälkeen lisättiin vaatetus ja kasvonpiirteet. Ajanmukaista asua luodessaan oppilaat tutkivat myös pukuhistoriaa. Pahvikuvan toteutukseen kului aikaa neljä tuntia.

5. Ohjelmanumeroiden valmistelu ja tarvikehankinnat
Juhlia edeltävällä viikolla esiintyjät valmistelivat ja harjoittelivat esitykset omalla ajallaan. Myös tarjoiluihin vaadittavat aineet hankittiin oppilaiden toimesta kouluajan ulkopuolella. Osa aineista saatiin kotitalousopettajalta.

Juhlia edeltävällä viikolla esiintyjät valmistelivat ja harjoittelivat esitykset omalla ajallaan. Myös tarjoiluihin vaadittavat aineet hankittiin oppilaiden toimesta kouluajan ulkopuolella. Osa aineista saatiin kotitalousopettajalta.

6. Leivonta ja tarjoilut
Juhlia edeltävänä päivänä ryhdyttiin leivontaan kouluajan ulkopuolella, käyttöön järjestyneessä kotitalousluokassa. Kakkuja valmistui kaksi, toinen koulun performanssia ja toinen Fanjunkarsin juhlia varten. Juomat oli hankittu pari päivää aikaisemmin.

Juhlia edeltävänä päivänä ryhdyttiin leivontaan kouluajan ulkopuolella, käyttöön järjestyneessä kotitalousluokassa. Kakkuja valmistui kaksi, toinen koulun performanssia ja toinen Fanjunkarsin juhlia varten. Juomat oli hankittu pari päivää aikaisemmin.

7. Juhlapaikan valmistelu
Pöytäliinat, koristeiden asettelu, kattaus… Fanjunkarsissa oli paljon tehtävää juhlaa edeltävänä päivänä. Etukäteen laitettiin lämmitys päälle ja varmistettiin, että paikalle tulee myös lämmintä vettä ja sähköä.

Pöytäliinat, koristeiden asettelu, kattaus… Fanjunkarsissa oli paljon tehtävää juhlaa edeltävänä päivänä. Etukäteen laitettiin lämmitys päälle ja varmistettiin, että paikalle tulee myös lämmintä vettä ja sähköä.

8. Juhlapäivä! (ja siivous)
Koulun performanssi ajoitettiin Aleksis Kiven päivän ruokailuun, jolloin läsnä oli paljon opettajia ja oppilaita. Ruokailun jälkeen lähdettiin kunniasaattueessa kohti Fanjunkarsin torppaa. Juhlat kestivät parisen tuntia, minkä jälkeen oppilaat pääsivät viikonloppua viettämään. Hilkka ja Mari jäivät vielä paikalle ja siivosivat juhlapaikan.

Koulun performanssi ajoitettiin Aleksis Kiven päivän ruokailuun, jolloin läsnä oli paljon opettajia ja oppilaita. Ruokailun jälkeen lähdettiin kunniasaattueessa kohti Fanjunkarsin torppaa. Juhlat kestivät parisen tuntia, minkä jälkeen oppilaat pääsivät viikonloppua viettämään. Hilkka ja Mari jäivät vielä paikalle ja siivosivat juhlapaikan.

Valitse osio