Kadonneen jäljillä //
AIKATAULU

Oppilas: ”Täs on se hevosen hauta.”
Muut: ”Ei toi oo mikään hauta, toi on portinpylväs! ”
Oppilas: ”Ai. Ei sit. Ope hei, voinks mä lähtee nyt heti pyörällä ottaan uuden kuvan?”

Titta käytti Arkkitehtuurin ABC -kurssista viisi viikkoa Kadonnut Gammelbacka -projektiin. Työtehtäviä jaettiin joustavasti oppilaiden kesken, kiinnostuksen kohteiden ja aktiivisuuden mukaan. Porvoossa yhteistyökuviot muiden tahojen kanssa syntyivät projektin kuluessa, mutta vielä parempi on sopia yhteistyöstä jo ennen varsinaisen työskentelyn alkua.

1. Maastoon (kaksoistunti)
Titta esitteli idean, heijasti mobiilireitin puhelimen näytöltä kankaalle ja ohjasi oppilaat lataamaan reitin puhelimiinsa. Maastossa oppilaat etsivät kukin omat pisteensä reitin varrelta. Mobiililaite hälytti lähestyttäessä määränpäätä. Oppilaiden tehtävänä oli löytää oikeaan paikkaan, tutustua kohteeseen ja ottaa siitä kuva.

Titta esitteli idean, heijasti mobiilireitin puhelimen näytöltä kankaalle ja ohjasi oppilaat lataamaan reitin puhelimiinsa. Maastossa oppilaat etsivät kukin omat pisteensä reitin varrelta. Mobiililaite hälytti lähestyttäessä määränpäätä. Oppilaiden tehtävänä oli löytää oikeaan paikkaan, tutustua kohteeseen ja ottaa siitä kuva.

2. Kuvat kovalevylle
Toisella viikolla viimeisteltiin alueen läpikäynti. Lopuksi purettiin kuvat opettajan koneelle, mihin kului yllättävän paljon aikaa. Laitteiden kirjosta johtuen tiedostoja oli monenlaisia ja -kokoisia. Oppilaat toimittivat puuttuvat kuvat viikon aikana joko sähköpostitse, muistitikulla tai linkin kautta.

Toisella viikolla viimeisteltiin alueen läpikäynti. Lopuksi purettiin kuvat opettajan koneelle, mihin kului yllättävän paljon aikaa. Laitteiden kirjosta johtuen tiedostoja oli monenlaisia ja -kokoisia. Oppilaat toimittivat puuttuvat kuvat viikon aikana joko sähköpostitse, muistitikulla tai linkin kautta.

3. Valokuvajury
Ryhmä istui alas ja katsoi valokuvat yhdessä läpi isolta kankaalta. Jury raakkasi ja valikoi joukosta parhaat kuvat. Uusintaotoksia jouduttiin myös ottamaan, sillä osa kuvista osoittautui liian epätarkoiksi tai kohde väärin tunnistetuksi.

Ryhmä istui alas ja katsoi valokuvat yhdessä läpi isolta kankaalta. Jury raakkasi ja valikoi joukosta parhaat kuvat. Uusintaotoksia jouduttiin myös ottamaan, sillä osa kuvista osoittautui liian epätarkoiksi tai kohde väärin tunnistetuksi.

4. Näyttelyvalmistelut
Yksi oppilaista laati näyttelyjulisteen, erään parin vastuulla oli näyttelytekstien kerääminen mobiilireitin verkkosivustolta sekä niiden toimitus, taitto ja tulostus. Yksi kurssilainen leikkasi kuvapohjat ja kiinnitti valokuvatulosteet. Näyttelyarkkitehtuuria ideoitiin yhdessä. Ratkaistavina olivat mm. ripustuspaikka ja -tekniikka. Ripustukseen tarvittavien rautalankojen leikkaaminen ja kiinnittäminen tulosteisiin vaativat nekin useamman tekijän.

Yksi oppilaista laati näyttelyjulisteen, erään parin vastuulla oli näyttelytekstien kerääminen mobiilireitin verkkosivustolta sekä niiden toimitus, taitto ja tulostus. Yksi kurssilainen leikkasi kuvapohjat ja kiinnitti valokuvatulosteet. Näyttelyarkkitehtuuria ideoitiin yhdessä. Ratkaistavina olivat mm. ripustuspaikka ja -tekniikka. Ripustukseen tarvittavien rautalankojen leikkaaminen ja kiinnittäminen tulosteisiin vaativat nekin useamman tekijän.

5. Näyttelyn rakentaminen
Kirjaston ahtaiden tilojen vuoksi kolme oppilasta hoiti henkilökunnan avulla näyttelyn varsinaisen rakentamisen. Tavaroiden kuljetukseen, valokuvien ripustamiseen ja näyttelykartan kokoamiseen kului aikaa kolmen oppitunnin verran. Näyttely oli esillä kirjastossa kuukauden ajan ja siirtyi sen jälkeen koulun ruokalaan.

Kirjaston ahtaiden tilojen vuoksi kolme oppilasta hoiti henkilökunnan avulla näyttelyn varsinaisen rakentamisen. Tavaroiden kuljetukseen, valokuvien ripustamiseen ja näyttelykartan kokoamiseen kului aikaa kolmen oppitunnin verran. Näyttely oli esillä kirjastossa kuukauden ajan ja siirtyi sen jälkeen koulun ruokalaan.

Valitse osio